Nie dla szkoły lecz dla życia uczymy się
Non scholae, sed vitae discimus! 🙂
Więc choć prowadząca nasze szkolenie Barbara Wandachowicz-Kowalczyk (była Prezes Zarządu Polskiej Izby Mody, obecnie wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Łódzkiej, coach, właściciel firmy szkoleniowej) jest przesympatyczną i charyzmatyczną kobietą – ja cały czas pamiętałam o tym, by z tego spotkania wynieść jak najwięcej dla siebie i mojego salonu.
Ale ad rem. Już Wam wyjaśniam enigmatyczny tytuł i wstęp.
Jeden z moich dystrybutorów – Ab Ovo Lingerie uzyskał dotację dzięki Funduszom Europejskim na realizację projektu “Podniesienie kompetencji z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i zasobami ludzkimi”. W ramach realizacji tego projektu umożliwił współpracującym z nim salonom bielizny uczestnictwo w organizowanych przez siebie szkoleniach. Tematyka szkoleń jest dość różnorodna, od zarządzania stanami magazynowymi, przez visual merchandising po poprawę jakości obsługi.
Nie uczestniczyłam w poprzednich spotkaniach, ale gdy dostałam informację, że tym razem nacisk zostanie położony na poprawę obsługi, mój opór przed zamknięciem salonu na trzy dni (z tym niestety wiąże się każdy mój “większy” wyjazd) zmalał niemal całkowicie. Do tego wzięłam pod uwagę niekwestionowaną wartość dodaną – bezpośredni kontakt z brafitterkami z całej Polski.
Warsztaty szkoleniowe miały na celu między innymi zwrócenie uwagi na istotę posiadanych przez nas kompetencji miękkich oraz ich rozwój.
Co to są kompetencje miękkie?
Kompetencje twarde możemy udokumentować odpowiednimi świadectwami, certyfikatami, dyplomami. Jest to np. znajomość języków obcych, wiedza specjalistyczna, umiejętność kierowania autem. Kompetencji twardych możemy nauczyć się od zera.
Kompetencje miękkie, zwane często społecznymi, interpersonalnymi już posiadamy i możemy je rozwijać. Należy do nich między innymi asertywność, etyka, komunikatywność, odporność na stres, savoir-vivre, umiejętność pracy w zespole.
Wbrew pozorom to, że posiadasz największą odporność na stres, lub to, że jesteś w określonej grupie najbardziej etyczą, lub asertywną osobą nie czyni Cię jej przywódcą 😉
Najbardziej pożądanym stanem jest równy rozkład kompetencji, czyli posiadania solidnych twardych oraz dobrze rozwiniętych miękkich.
Podczas tych warsztatów jedna z koleżanek, pełniąca rolę postronnego obserwatora przy jednym z ćwiczeń powiedziała “jestem w szoku! Nie macie pojęcia, ile się o was dowiedziałam podczas tej obserwacji!”. Nie wątpię. Należy jednak pamiętać także o tym, co udowodniło nam ćwiczenie, że czasem to, co widzimy jest też jedną wielką grą. Nie zawsze nieprzystępna, elegancka pani w czerni jest podstępną, wyrachowaną, zimną “kalkulatorką” 😉
My, brafitterki jesteśmy bez wątpienia specjalistkami. Jednak jak to jest, że jedna potrafi za sobą pociągnąć tłumy, a inna nie? Na nic bowiem 12334566 certyfikatów i ściana obwieszona dyplomami, jeśli nasze klientki nie czują w nas duchowego biuściastego lidera!
Uważam więc, że można i trzeba rozwijać swoje umiejętności miękkie, bo nikt ich nie ma w nadmiarze. Wciąż zresztą istnieją rzesze ludzi chętnych, by je u siebie doskonalić. Specjaliści bez kompetencji społecznych nie mają przed sobą świetlanej przyszłości.
Dlatego stawiam szóstkę firmie Ab Ovo za inicjatywę i organizację tego Projektu. Mam nadzieję, że inny dystrybutorzy i producenci bielizny będą organizować podobne. Bo przecież we współpracy (także w sektorze B2B) najlepszą inwestycją jest człowiek, prawda?
A czy Wy macie za sobą podobne doświadczenia? I czy uważacie, że brafitterkom potrzebne są w ogóle tego typu szkolenia?
4 komentarze
justinehh
duchowy biuściasty lider :)))
Kasia - sutudioBRA
duchowy biuściasty lider- Renia rto po porstu hasło roku 🙂 Musimy się szkolić rozwijać dla siebie i naszych klientek, żeby w naszych rękach czuły się jeszcze lepiej zadbane i zaopiekowane 🙂
Gość
Chwała brafitterkom za chęć samodoskonalenia!
renulec
@Justinehh, Kasia studioBRA żyjemy w takich czasach, że autorytety potrzebne są niemal w każdej dziedzinie. Ale one też nie są nieomylne i wszechwiedzące, więc rozwój i konfrontacja z innymi specjalistami jest wskazana. Naukowcy i lekarze też tak uważają 😉
@Gościu, dziękuję w imieniu moim oraz moich koleżanek 🙂