Uncategorized

profesjonalnie, czyli…tak jak inni?

Od d艂u偶szego czasu wkurzaj膮 mnie telefony od firm, kt贸re pragn膮 udowodni膰 mi, 偶e jestem sierot膮 i to, co robi臋 – robi臋 nieudolnie. Oni za艣 – profesjonali艣ci pe艂n膮 g臋b膮, zaraz zrobi膮 porz膮dek z tym ba艂aganem, com go sobie sama narozczynia艂a.

W zale偶no艣ci od tego, jak膮 us艂ug臋 che mi zaproponowa膰 m贸j rozm贸wca – psuj臋 sobie i mojemu biznesowi reputacj臋 ok-rut-nie a to ma艂o dopracowan膮 stron膮 sklepu, a to 藕le prowadzonym profilem na Facebook-u, a to z kolei niech臋ci膮 do skorzystania z funduszy unijnych lub te偶 szkole艅 typu “jak bez ryzyka i skutecznie sprzedawa膰 w sieci”.

Dzisiaj, na przyk艂ad, dzwoni艂a do mnie pani (bodaj偶e trzecia w przeci膮gu ostatnich dw贸ch tygodni) z propozycj膮, 偶e jej firma stworzy PROFESJONALNY wizerunek mojego sklepu na Facebook-u.

“Bo je艣li nawet ma pani ju偶 tam sw贸j profil, to my ch臋tnie go przejmiemy i poprowadzimy tak, by nie musia艂a si臋 pani go wstydzi膰! B臋dzie to pani膮 kosztowa膰 jedynie 200 z艂otych netto miesi臋cznie”.

Odrzek艂am wi臋c grzecznie, 偶e dzi臋kuj臋 i 偶e akurat ja nale偶臋 do os贸b, kt贸re pod ka偶d膮 wykonywan膮 rzecz膮 i dzia艂aniem – chc膮 i mog膮 podpisa膰 si臋 z imienia i nazwiska. I 偶e jako艣 wcale nie jest mi wcale wstyd za ten profil. Poza tym – nie interesuj膮 mnie na noszobiustonoszowym profilu posty typu “Kochane, 偶yczymy Wam mi艂ego dzionka”, kt贸re na zasadzie kopiuj-wklej umieszczane s膮 z rana w profilach “zaopiekowanych” firm i stron.

Wiem, nie by艂am pewnie uprzedzaj膮co uprzejma podczas tej rozmowy. Z moim sklepem jestem zwi膮zana bowiem nie tylko finansowo, ale te偶 emocjonalnie. Potrafi臋 czasem w nocy w艂膮czy膰 laptopa, by poprawi膰 jakie艣 zdj臋cie czy opis. Kiedy komu艣 tak lekko i niemal bez zastanowienia przychodzi negatywna ocena i okre艣lenie “nieprofesjonalnie” w stosunku do mojej pracy, to m贸j wewn臋trzny agresor zaczyna miga膰 na czerwono i wymyka si臋 spod kontroli. Bo mo偶e i “nieprofesjonalnie”, ale po mojemu. A w rozmowie nak艂aniaj膮cej do skorzystania z us艂ugi profesjonalista powinien聽 u偶y膰 bardziej ogl臋dnych sformu艂owa艅 w stosunku do potencjalnego klienta, prawda? No, chyba, 偶e to mia艂 by膰 dla mnie – partacza, szok u艣wiadamiaj膮co-motywuj膮cy 馃槈

A trzy dni temu? Otrzyma艂am maila pod tytu艂em “Uwagi do sklepu internetowego”. Przeczyta艂am w nim, co nast臋puje:

Dzie艅 dobry. Zdecydowa艂em si臋 do Pa艅stwa napisa膰, poniewa偶 mamy do艣wiadczenie w pracy przy sklepach internetowych w Pa艅stwa bran偶y. Nasze dotychczasowe do艣wiadczenie, dane i wnioski b臋d膮 dla Pa艅stwa u偶yteczne. Przegl膮daj膮c Pa艅stwa serwis, zauwa偶y艂em wiele niedoci膮gni臋膰, kt贸re z pewno艣ci膮 skutkuj膮 zmniejszonym wsp贸lczynnikiem konwersji, a wi臋c mniejszym dochodem. Uwa偶am r贸wnie偶, 偶e mo偶na zoptymalizowa膰 prowadzone przez Pa艅stwa dzia艂ania z zakresu marketingu internetowego – pozwoli to zwi臋kszy膰 sprzeda偶 i zracjonalizowa膰 wydatki. To w艂a艣nie jest g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rego zdecydowa艂em si臋 na podj臋cie kontaktu. Chcia艂bym Pa艅stwa zainteresowa膰 profesjonalnym audytem sklepu internetowego, w kt贸rym odpowiemy sobie na szereg istotnych pyta艅. Dzi臋ki uzyskanej wiedzy b臋dziemy mogli zaproponowa膰 takie rozwi膮zania, aby Pa艅stwa serwis by艂 dla Pa艅stwa 藕r贸d艂em wi臋kszych przychod贸w. Je偶eli wyra偶膮 Pa艅stwo zgod臋, prze艣lemy ofert臋 wraz ze szczeg贸艂owymi informacjami. Pozdrawiam
XXX XXX

Nazw臋 firmy oraz linka do jej strony lito艣ciwie pomijam (uwierzcie mi, strona by艂a tak聽 profesjonalna jak sk艂adnia pierwszego zdania tego listu)…

Podsumowuj膮c – nie czepiam si臋. Ja wiem, 偶e ci Pa艅stwo wykonuj膮 tylko swoj膮 prac臋, kt贸ra polega na tym, by nak艂oni膰 mnie do zakup贸w (nadmieniam przy okazji, i偶 niejednokrotnie zdarzy艂o si臋 zreszt膮 tak, i偶 konsultant po moim stanowczym “dzi臋kuj臋, nie skorzystam” roz艂膮czy艂 si臋 nie m贸wi膮c nawet “do widzenia”).

Ja wol臋 sobie jednak po swojemu, nieprofesjonalnie, czasem “na czuja”,聽 pope艂niaj膮c b艂臋dy i ucz膮c si臋 na nich. Na dok艂adk臋 nie jestem przekonana, czy wi臋kszo艣膰 proponowanych mi rewelacyjnych rozwi膮za艅, kt贸re maj膮 wp艂yn膮膰 na to by “m贸j serwis by艂 dla mnie 藕r贸d艂em wi臋kszych dochod贸w”, jest w pe艂ni uzasadniona i naprawd臋 potrzebna sklepowi na tym etapie rozwoju. Wiem, 偶e podliczaj膮c nak艂ady i zyski autorski styl prowadzenia biznesu jest cz臋sto nieop艂acalny, ale za to wiem te偶, 偶e ka偶da wypracowana z艂ot贸wka jest wy艂膮cznie moj膮 zas艂ug膮 i przynosi mi satysfakcj臋, jakiej nie da艂a mi 偶adna dotychczasowa praca.

I b臋d臋 do upad艂ego broni膰 si臋 r臋kami i nogami przed tym, by moje klientki, znalaz艂szy si臋 na fanpage-u mojego sklepu, rozmawiaj膮c ze mn膮 przez telefon czy otwieraj膮c przesy艂k臋 ode mnie – mia艂y wra偶enie, 偶e w noszebiustonosze jest tak jak wsz臋dzie. Wi臋c dzielnie i niez艂omnie 膰wicz臋 wci膮偶 asertywno艣膰 na Bogu ducha winnych konsultantach 馃槈

P.S.

I ten…”mi艂ego dzionka Wam 偶ycz臋, Kochaniutkie” 馃槈

M贸j b臋dzie z pewno艣ci膮 mi艂y, bo w艂a艣nie namierzam kuriera, kt贸ry taszczy do mnie sample audelkowo-bestformowo-charnosowe 馃榾

14 komentarzy

  • magdiczka

    I chwa艂a Bogu Pani si臋 nie daje! Zar贸wno Pani sklep, jak i blog (Facebooka nie wiedzia艂am, ale zaraz poszukam) s膮 jednymi z przyjemniejszych, z jakimi mia艂am do czynienia. Wi臋c dop贸ki ma Pani si艂臋 to wszystko sama ogarnia膰, to prosz臋 tego nie zmienia膰 馃檪

  • genepi

    Moim zdaniem “profesjonalnie” to znaczy: z zaanga偶owaniem, przekonaniem, w spos贸b przemy艣lany i konsekwentnie.
    Seryjnie i sztampowo to co艣 wr臋cz odwrotnego.

    Jako klienta czuj臋 si臋 w pe艂ni doceniona, dopieszczona, dokaloryzowana lizakiem 馃檪 i powa偶nie potraktowana w kwestii w膮tpliwo艣ci biustonoszowych i pomocy.
    Tak trzyma膰.
    Bo taka jest przysz艂o艣膰 dobrego handlu, powr贸t do ludzkich korzeni a nie ta艣mowo-sieci贸wkowo.

  • zapiski_szwedzkie

    Klyentkom jeszcze nie bylam ale juz samym blogiem sie czuje zaopiekowana wystarczajaca profesjonalnie. A jedyne czego bym sobie zyczyla to mniejszych kosztow wysylki do Szwecji, ale to juz nie lezy w zakresie Twoich dzialan, niestety ale w gestii Pewnej Poczty… Milego dzioneczka, hehehe!!!

  • tfu.tfu

    kiedy艣 to Klient generowa艂 Potrzeb臋 (poszukuj膮c rozwi膮za艅 samodzielnie), teraz wszystko do g贸ry nogami i to Potrzeba ma generowa膰 Klienta, st膮d ten etos akwizytora-przedstawiciela handlowego, kt贸ry wmawia ow膮 Potrzeb臋 (przez wielkie Pe, rzecz jasna).
    a ludziom rozs膮dnym ten ca艂y marketingowy be艂kocik dzia艂a wy艂膮cznie na nerwy…
    akwizytorom dzi臋kujemy!
    ych!
    u艣ciski!

  • urkye

    Nie daj si臋! 馃檪 Noszebiustonosze s膮 fajne ze wzgl臋du na Ciebie i Twoj膮 prac臋. Ten sklep ma dusz臋 i dobrze to uj臋艂a艣 – nie mozna pozwoli膰, by sta艂 si臋 taki jak wszystkie. I doskonale Ciebie rozumiem – jak si臋 w co艣 wk艂ada serce, to si臋 woli pope艂nia膰 samemu b艂臋dy, ni偶 mie膰 wyprany z osobowo艣ci “produkt”:)

  • justinehh

    Ja tam nie wiem, czy to, jak prowadzisz sklep, jest profesjonalne. Wa偶ne, 偶e wk艂adasz w to ca艂膮 siebie i uczysz si臋 na b艂臋dach. I musisz to robi膰 dobrze, skoro sklep do tej pory dzia艂a i kwitnie…

  • renulec

    @magdiczka, si臋 nie dam, bez walki mnie nie wezm膮 馃槈 !

    @genepi, powr贸t do ludzkich korzeni艂adnie to uj臋艂a艣 馃檪

    @zapiski_szwedzkie, nie upadaj na duchu, na szcz臋艣cie pojawiaj膮 si臋 alternatywne firmy, miejmy nadziej臋, 偶e nied艂ugo b臋dzie mo偶na za ich po艣rednictwem wysy艂a膰 tak偶e do Szwecji.

    @tfu.tfu, w takich czasach 偶yjemy, 偶e nawet nie wiesz, nieszcz臋sny Kliencie, i偶 masz Potrzeb臋 馃槈 Od艣ciski (nie myli膰 tylko z odciskami)!

    @urkye, ot贸偶 to, ot贸偶 to 馃檪

    @justinehh, s臋k w tym, 偶e ja te偶 nie wiem. Sklep dzia艂a, ale do rozkwitu to mu jeszcze w mojej ocenie daleko. Wierz臋 jednak, 偶e wszystko przede mn膮, innego scenariusza absolutnie nie bior臋 pod uwag臋 馃槈

  • milstar

    No wi臋c ja w ramach popierania Twego nie-profesjonalizmu polubi艂am profil na fejsiuniu. A 偶eby nie ta notka, to bym nawet nie wiedzia艂a, 偶e istnieje.

  • braworka

    absolutnie si臋 zgadzam ze wszytskim co pisa艂as!,
    a juz ten mail, szablonowy , do pa艅stwa, be konkret贸w, pewnie wysy艂any hurtem, bleee.

  • butters77

    Cho膰 jestem fank膮 przygotowywania r贸偶nych rzeczy “profesjonalnie”, to moim zdaniem Tw贸j sklep, profil – wraz z tym blogiem – s膮 艣wietne w艂a艣nie dlatego, 偶e wida膰 w nich wielk膮 rado艣膰 i pasj臋 z tworzenia w艂asnego biznesu. Wi臋c brawa za asertywno艣膰 馃檪

    Dodam te偶, 偶e gdy w zach臋tach do “profesjonalizacji” wida膰 amatorszczyzn臋, trudno traktowa膰 je jako wiarygodne 馃檪

  • pipeline

    Nie daj si臋 偶adnym internetowym naci膮gaczom, akwizytorom i hochsztaplerom! Tw贸j blog o tw贸j sklep s膮 super:) a zaczynanie rozmowy z potencjalnym klientem od wmawiania mu 偶e nie zna si臋 na swojej pracy i 藕le j膮 robi to w og贸le bezczelno艣膰.

  • renulec

    Dzi臋kuj臋 Wam, kochane czytelniczki za dobre, ciep艂e s艂owo 馃檪 Bo ju偶 zaczyna艂y mnie opada膰 w膮tpliwo艣ci, czy ja si臋 nadaj臋 馃槈

  • aleksandromaniak

    Nadajesz si臋 艣wietnie, noszebiustonosze to jedna z moich ulubionych facebookowych stron firmowych, mi臋dzy innymi dlatego, 偶e nie prowadz膮 jej osoby zacytowane w Twoim po艣cie 馃槈 Nie chc臋 tutaj wymieni膰 nazw, ale jest par臋 stron z bra-biznesu, kt贸re doprowadzaj膮 mnie do sza艂u.Niestety, niekt贸re klientki najwyra藕niej lubi膮 by膰 traktowane jak infantylne 膰wier膰m贸zgi. Tak to w艂a艣nie odczuwam. Nie wspomn臋 ju偶 o poprawno艣ci j臋zykowej owych wynurze艅, autorzy sko艅cz膮 w polonistycznym piekle 馃槢

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *